Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt: hier moet je aan denken
Een nieuwe generatie staat te popelen om de arbeidsmarkt te betreden. Dit is de eerste generatie die zich een leven zonder internet en technologie niet kan voorstellen. Dat is een ander verhaal dan de voorgaande generaties, die ook tijden kennen zonder alle digitale mogelijkheden van nu.
Maar ook een generatie die veel waarde hecht aan diversiteit, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. Een andere tijd vraagt ook om een andere aanpak. Nu vinden de meesten een goede werk-privébalans belangrijk. Maar het nieuwe aanstormende talent verwacht net wat meer van organisaties. Daarom geven we inzichten waar je aan moet denken bij de werving en selectie van de jonge professionals.
Nieuw talent op de werkvloer
Generatie Z is geboren in de periode van ongeveer 1997 tot 2012. De precieze jaartallen van deze generatie variëren wat online. Generatie Z, ook bekend als zoomers of de digital natives, hebben andere idealen. Ze zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk. Multitasken kunnen ze goed en ze streven naar succes. Wist je dat naar verwachting in 2025 de wereldwijde beroepsbevolking voor 30% uit gen Z’ers bestaat! Tijd om deze nieuwe generatie eens écht serieus te nemen en te kijken naar wat hen trekt en inspireert.
Wat typeert generatie Z?
Uiteraard kun je niet een hele groep met elkaar vergelijken, maar toch zijn er binnen iedere groep kenmerkende overeenkomsten. Datzelfde geldt voor de generaties voor hen: van de millennials (generatie Y), generatie X tot de babyboomers. Een aantal belangrijke kenmerken zetten we op een rij.
1. Welzijn en werkgeluk staan voorop
Generatie Z stelt de mentale gezondheid als prioriteit en verwachten dat het bedrijf waarvoor ze werken dat ook doet. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 66% van generatie Z een bedrijfscultuur wil die de mentale gezondheid ondersteunt. Een goede werk-privébalans vindt deze generatie ook heel belangrijk. Ander onderzoek van Mercer onder 18.000 medewerkers toont aan dat generatie Z ook de meeste stress op de werkvloer ervaart.
2. Zingeving van het werk
Jongeren werken het liefst voor organisaties, waarbij aandacht wordt besteed aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het werk moet echt zingeving bieden. Dit vinden jongeren zelfs belangrijker dan het salaris. Als je een duidelijke ‘purpose’ hebt wat je als team wil bereiken en echt bijdraagt of wat teruggeeft aan de samenleving is dat een stuk interessanter. Als werkgever laat je via jouw employer brand zien waar je voor staat.
3. Diversiteit is de norm
Diversiteit binnen een organisatie is belangrijk. Generatie Z is heel open minded en maakt geen onderscheid in mensen. Deze ruimdenkendheid verwachten ze ook van hun werkgever.
4. Leven lang leren: open voor ontwikkeling
Voor de nieuwste generatie staat het belang van hun (persoonlijke) ontwikkeling ook centraal. Al vroeg houden zij zich bezig met wat ze willen bereiken. Mede omdat je met alle sociale media ziet dat er van alles mogelijk is, zolang je daar maar voldoende inzet voor toont. Als werkgever wil je meedenken met de starters op de arbeidsmarkt. Met een assessment vooraf kom je achter de sterke en verbeterpunten. Maak een haalbaar plan voor de ontwikkeling en vraag waar ze vooral zelf behoefte aan hebben.
Benieuwd naar de competenties, voorkeuren en hoe iemand zich gedraagt in teamverband? De Bridge Personality-test geeft inzicht in de kwaliteiten en karaktereigenschap van je kandidaat. Lees meer over de voordelen van deze test.
5. Flexibiliteit in hybride werken
Onterecht wordt gedacht dat starters op de arbeidsmarkt enkel remote willen werken en dan het liefst in een hangmat. Voor generatie Z was het verplichte thuiswerken en/of studeren tijdens de coronapandemie veeleisend. Een hybride vorm van werken is daarentegen gewenst.
Met een verdeling van twee á drie dagen op kantoor en de overige dagen thuis wordt voor velen als een ideale combinatie voor de werk-privébalans beschouwd. Ook dit kan per persoon verschillen, maar zorg er in ieder geval voor dat deze mogelijkheid bestaat en maak dit ook duidelijk in de vacatureteksten.
Een goede werk-privébalans met de mogelijkheid om hybride te werken is de norm. Want je schrikt potentiële sollicitanten af door te eisen dat mensen volledig op kantoor moeten werken.
6. Thuis in technologie
Generatie Z is opgegroeid in een digitale wereld. Sociale media is niks nieuws en ze kunnen goed multitasken. Maar dat betekent niet dat je een onboarding zomaar kunt overslaan, omdat je er vanuit gaat dat deze generatie alles al kent qua technologie. Uit een recent onderzoek van Resume Builder komt naar voren dat werkgevers met 74 procent de samenwerking met generatie Z het meest uitdagend vindt. En één van de redenen daarvoor luidt dat ze niet voldoende beschikken over technische kennis. Dus onthoud dat ook voor deze generatie een goede onboarding van belang is met uitleg over de huidige technologieën van de organisatie.
7. Creatief
Uit onderzoek blijkt dat jongeren van generatie Z met een frisse blik juist veel kunnen betekenen voor organisaties. Vol nieuwe ideeën en enthousiasme staan ze te popelen om aan de slag te gaan. Belangrijk als werkgever is dat je ook jong talent stimuleert om hun inbreng te geven. Want soms lopen bepaalde zaken binnen een organisatie langere tijd, maar dat betekent niet dat dit ook de juiste manier is van werken. Belangrijke tip! Sta open voor nieuwe suggesties en laat je verrassen door hun creatieve ideeën.
Benut de kansen
Kortom, iedere generatie is opgegroeid in een ander tijdperk met zo zijn uitdagingen en vernieuwingen. Onze beroepsbevolking bestaat al voor een groot deel uit deze nieuwe generatie. Slim dus om je ook open te stellen voor de starters op de arbeidsmarkt. En met hun open blik, kennis en ideeën kan dit talent ook echt een aanwinst zijn voor je organisatie.
Bron: Artra